17/07/2018

Pijn Vermindering & Verwijdering

Het woord ‘pijn verwijdering’ roept bij veel mensen die al jarenlang pijn hebben vaak heftige reacties op. Zij hebben alles al geprobeerd: pijnstillers, ontstekingsremmers, pijnverdoving, zenuwblokkades etc. en hebben de hoop opgegeven ooit nog van hun pijn af te komen. Vaak is dat ook bevestigd vanuit hun zorgverlener: ‘je moet er mee leren leven’ en ‘deze pijn is niet te genezen’. Dus hoe is het mogelijk dat hier pijn verwijdering wordt aangeboden voor bij voorbeeld artrose of fibromyalgie? We proberen het hieronder zo eenvoudig mogelijk uit te leggen:

Pijn is een signaal. Er is iets aan de hand waar u een actie voor moet ondernemen.
Vergelijk het met een brand/rookmelder. U ligt in bed en de rookmelder beneden gaat af. U moet in actie komen. Beneden aangekomen blijkt dat er nog een pan op het gasfornuis aan staat op een gaspit. De pan is inmiddels droog gekookt en de keuken gevuld met zwarte rook. U draait het gas uit, ontlucht de keuken en vult de pan met water. Klaar. U zet het alarmsignaal van de rookmelder uit. U heeft immers de oorzaak van de rookmelding gevonden en adequate actie ondernomen.

Het rookmelder signaal moet om een aantal redenen uit:
1. U wordt gek van het geluid.
2. U wilt de rookmelder opnieuw kunnen horen als er nieuwe brand of rookvorming is.

Zo geldt het ook voor pijn: als adequate actie is ondernomen of als een diagnose is gesteld die nu eenmaal niet veranderd kan worden en alles is gedaan wat gedaan kan worden dan mag het pijnsignaal uit. Het is niet meer nodig. Bovendien is permanente heftige pijn onveilig: als je continue heftige pijn hebt voel je een nieuwe pijn die wél actie behoeft niet.

Situatie A, Nieuwe Pijn: iemand breekt zijn been. Dat geeft pijn. Men weet dat dit in het gips moet zodat het bot weer aan elkaar kan groeien. Zodra het been in het gips is gezet is de pijn minder of gestopt. Niét omdat het bot al weer aan elkaar is gegroeid maar omdat we actie hebben ondernomen en hebben gedaan wat nodig was. Het pijnsignaal is dan niet meer nodig en stopt.

Situatie B, Oude Pijn: iemand heeft al jarenlang last van artrose en is met artrose gediagnosticeerd. Heftige pijnen in de diverse gewrichten, bij het opstaan, lopen, enz. De artrose op zich kan niet verholpen worden, men moet leren leven met artrose. Echter het pijnsignaal gaat maar door, terwijl dat niet meer nodig is. De artrose patiënt weet al dat het artrose is en het pijn/alarmsignaal (= je moet actie ondernemen) gaat nog steeds af! Dit pijnsignaal mag stoppen.

Pijnsignalen worden afgegeven door pijnzenuwen die aangestuurd worden door ons onderbewustzijn. Het is een programma dat automatisch draait en waar wij niet bewust mee bezig zijn, we zetten de pijnsignalen niet zelf bewust ‘aan’ of ‘uit’, het gebeurt automatisch. Pijnsignalen kunnen zich blijven herhalen zonder dat ze nog nodig zijn, een soort programma fout: het is vergeten dit oude bericht te wissen óf… we hebben niet de juiste actie of onvoldoende actie ondernomen. Welke van de 2 het ook is: er kan iets aan gedaan worden.

In Engeland heeft Steven Blake MBA een methode ontwikkelt die het mogelijk maakt onnodige pijnsignalen af te zetten en deze opnieuw in te stellen. OldPain2Go® is een methodiek die inmiddels door meer dan 400 Practitioners wereldwijd wordt beoefend. Deze Practitioners helpen ongeveer 2000 mensen per week pijnvrij te worden. In Nederland is deze methodiek vrijwel onbekend, de meeste reguliere pijnbehandelaars kennen het niet (en kunnen het dus ook niet beoordelen). U kunt Engelstalige video testimonials bekijken van cliënten die gebruik maakten van de OldPain2Go® methodiek op: http://oldpain2go.com/client-testimonials

En dan kunt u zich afvragen: Wil ik zelf pijnvrij zijn?
Zo ja, neemt u dan contact op met Ingridkersten@icloud.com  U hebt niets te verliezen behalve uw pijn!

Extra informatie:
Er worden continu en wereldwijd nieuwe OldPain2Go® Practitioners opgeleid.
Vele gecertificeerde OldPain2Go®Practitioners zijn arts of behandelaar in hun eigen vakgebied en hebben OldPain2Go® toegevoegd als behandelingsmethodiek.

OldPain2Go® is nauw verbonden met the College of Medicine een organisatie die integratie tussen reguliere en alternatieve gezondheidszorg stimuleert.
Gecertificeerde Certified OldPain2Go® Practitioners worden continue op de hoogte gehouden en getraind in updates via Skype/Zoom en via de (gesloten) OldPain2Go®Practitioners Facebook Groep.

Werk alleen met een gecertificeerde OldPain2Go® Practitioner.
Ingrid Kersten is Gecertificeerd Master Practitioner in OldPain2Go® en geeft behandelingen