20/08/2015
Naar aanleiding van het vorige artikel in de nieuwsbrief van Mei 2015 Eczeem bij kinderen. Zijn er vele vragen binnen gekomen hoe dit te behandelen is.

Medicinale zalven
Mocht  je van de arts een zalf meekrijgen, realiseer je dan dat dit meestal zalven zijn op basis van hormonen (corticosteroïden) of een antibioticazalf. Deze zalven maken de huid dunner (atrofie), verwijden de bloedvaten (couperose) en hebben bijwerkingen in de vorm van ontsteking  van de haarzakjes, haargroei -stimulatie en een jeukend en branderig gevoel. Deze laatste bijwerking kan makkelijk verward worden met de jeuk van de aandoening zelf; het eczeem. Antibioticazalf wordt gegeven om de bacteriën te doden die mogelijk de huid zijn binnengekomen via het vuil van de handen en het krabben. Realiseer je dat deze zalven voor uitwendig gebruik de inwendige oorzaak niet wegnemen. Zodra je met deze zalven stopt, is de kans groot dat het eczeem weer terugkomt

Een crème of zalf als uitwendig hulpmiddel
De huid kan heel goed behandelt worden tegen de jeuk maar zolang we de organen niet in balans hebben zal de oplossing er niet zijn.  Een crème of zalf als uitwendig hulpmiddel is altijd goed mits deze geen chemische stoffen of hormonen bevat. Er zijn op de markt ook  zinvolle natuurlijk hulpmiddel welke de jeuk verzachten.   Aloë Propolis Creme is daar een heel goed voorbeeld van.

Aloe Propolis in de vorm van crème kan tijdens de behandelperiode goed gebruikt worden om de uitwendige verschijnselen, jeuk en roodheid, te verzachten. Deze crème heeft een antibacteriële werking en kan heel goed op het eczeem aangebracht worden. Aloë Propolis bevat ook kamille extract, vitamine A en E. Deze laatste crème zou mijn voorkeur hebben vanwege de meervoudige samenstellen van stoffen.  Aloë Propolis is altijd handig om in huis te hebben, omdat het ook toegepast kan worden bij sneetjes, schaafwonden en ontstekingen.